Om selar i olika delar - Del 1

2011-08-06 @ 13:55:45 Carolines inlägg Permalink

Nu startar jag en liten kort inläggsserie i tre delar, där jag berättar om olika selar, hur dom fungerar, hur dom ska sitta och mina egna erfarenheter om selen. Förresten, gillar ni mitt snitsiga namn? ;D
Börjar med Bröstselen


En bröstsele ser ungefär ut som en h-sele. Skillnaden är att på en bröstsele så sitter det ett extra band mellan ”halsbandet” och magbandet på selen. Det extra bandet sitter mellan frambenen på kaninen. Ni kan tänka er att om man tittar framifrån så sitter selen som ett Y.  Selen är bra för väldigt dragiga kaniner. Det finns två modeller, den ena kan man knäppa upp vid halsen och den andra får man lixom trä över huvudet.

 

Foto: Clara, www.ingespjutas.webs.com

 

Den gröna pilen pekar på bandet som sitter mellan frambenen, som ni ser, om man skulle ta bort det så skulle det bli som en vanlig h-sele.

Den röda pilen pekar på bandet som sitter runt magen.

Den blåa pilen pekar på bandet som sitter runt halsen, som ni ser så går den här selen inte att knäppa upp vid halsen.

 

Foto: Clara,

www.ingespjutas.webs.com


Så här sitter selen sett framifrån.

 

Jag själv har ingen erfarenhet av bröstselar, jag skriver enbart om det jag lärt mig av att läsa om dom, därför tar jag inte upp några för och nackdelar om den här selen.

 

 

I nästa inlägg, tar jag upp h-selen.




Kommentarer
Postat av: Johanna

hej. Var med och tävla om att bli utsedd som vinnare av dagens blogg. beskrivning hittar du under kategorin "tävlingar", Tävling - dagens blogg. Du kan endast anmäla dig i tävlingsinlägget! :) Lycka till

2011-08-06 @ 15:19:32
Bloggadress: http://kaninproffsen.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0