Suck.

2011-12-26 @ 17:44:47 Idas inlägg Permalink

Igår gick allt helt okej med Polly, men idag var hon helt omöjlig. Gick dock att ta henne i buren men sen i rasthagen sprang hon bara runt och högg efter mig. Till slut när det var dags att gå in så bet hon mig i armen. Och när en kanin bits på det viset så har det gått för långt! Så jag sa till hårt på skarpen och då gick det faktiskt att ta henne.

Väl inne i ladugården så släppte jag ner henne men höll i henne så att hon inte skulle in i buren utan att jag fick bestämma när hon skulle in. Så jag höll i henne,hon sprattlar som en tok,blir rädd o.s.v Blir ju liksom bara en ond cirkel.., Tillslut orkar jag inte bråka med henne längre så då fick hon gå in. När jag var ute och gav kvällsmat kom hon knappt fram,hon sprang iväg så fort jag stack in handen i buren med matskålen.

Suck. Hoppas verkligen att det blir bättre snart, på onsdag åker vi bort en sväng till min stora syrra och är borta i två dagar,då ska min farmor sköta om kaninerna. Så jag hoppas att Polly är på andra tankar när jag kommer hem,för just nu är hon bara jobbig och inte alls rolig att hålla på med :(

Någon som har något tips åt jobbiga tonårskaniner?


Kommentarer
Postat av: Sara

Hade samma problem med min hona, men det har gått över nu! Men hon kan få lite jobbiga perioder när hon brunstar och är skendräktig, men det har ju de flesta honor.

Det finns egentligen inte så mycket du kan göra, har du tur så går det ju över. Men du får vara bestämd (inte hårdhänt, det är inte samma sak) när du hanterar henne och vara säker på handen när du lyfter henne, är du osäker så känner hon av det direkt.

2011-12-26 @ 18:30:06
Bloggadress: http://corallens.blogg.se/
Postat av: Vilma

Har inget direkt tips, men har själv en hane som nu är runt 6-7 månader. Han är super jobbig, för ett tag sedan bet han mig precis över läppen, blev såpass djupt så jag blev tvungen och sy. Han bet mig enbart för att jag luktar annan hane, som han hatar. Vågar knappt bära honom längre, då han har försökt att bita mig några gånger till. Under tävlingar så är han dock helt underbar, då bits han inte eller någonting.

Hoppas att det enbart är tonårsperioden han är inne i, precis som Polly.

2011-12-26 @ 19:52:21
Bloggadress: http://conejoshk.blogg.se/
Postat av: Jossan

Usch, det där låter jobbigt... :/

Har inte varit med om det, (tror jag inte iaf, isåfall var det längesen) så jag har tyvär inget tips.. :(

2011-12-26 @ 22:42:28
Bloggadress: http://kaninhopparen.blogg.se/
Postat av: Emma

Förut var min hane, Tempe, ibland väldigt elak när jag träffat andra hanar, precis som Vilmas kanin.

Mycket av detta har försvunnit nu, precis som hans intresse för att snuska och lukta i marken. Han växte helt enkelt ifrån det.

2011-12-26 @ 23:52:29
Bloggadress: http://fotoryttarnas.se
Postat av: Sara

sv: Det verkar som ett typiskt tonårsperiod, och då borde det gå över. Om hon har några dagar då hon är extra ilsken kan du ju bära henne mellan buren och hagen i transportbur. Det behövde jag göra när Middi var dräktig, för hon var väldigt stressad när jag skulle ta henne då. Så jag satte in transportburen i buren och så fick hon hoppa in själv, och sen satte jag in den i hagen så hon kunde hoppa ut. På så sätt slipper man stressa dom. Men det är ju lite jobbigt att göra hela tiden, men har hon dagar då du känner att det inte funkar att lyfta henne kan du ju göra så. Sen kan du ju underlätta på andra sätt också, jag brukar dra ihop gallrena så hagen blir mindre när jag ska ta henne de dagar hon är stressad, på så sätt slipper hon stressa upp sig och springa runt i hela hagen. Då är det lättare att bara vänligt men besämt lyfta upp henne när hon sitter i ett hörn eller något.

Det är verkligen inte roligt när dom är inne i sånna perioder, så jag hoppas det går över för dig!

2011-12-27 @ 10:54:12
Bloggadress: http://corallens.blogg.se/
Postat av: Elin

Även jag har ett liknande problem som sitter här hemma i buren.

Dock är hon snäll när man håller henne men vill ibland inte bli utsläppt ur buren. När jag hopptränar så blir hon bara arg när jag petar till henne, och jag tränade igår och så fort jag bara nuddade henne så flög svansen upp på ryggen och det syntes tydligt att hon var beredd att anfalla.



Nu när jag ännu har jullov så har jag tänkt att tillbringa så mycket tid som möjligt med henne för att vi ska lära känna varandra ännu bättre och lättare kunna samarbeta :P

2011-12-27 @ 11:23:32
Bloggadress: http://starsbilder.blogg.se/
Postat av: Nadja

Behandla henne som vanligt, men säg till när hon är elak.

Jag tror att om du ger henne något gott när hon är duktig och snäll så kanske det blir bättre, men tonårsåldern är som den är och man får bara stå ut ;)

2011-12-27 @ 11:52:28
Bloggadress: http://smasotaniner.blogspot.com/

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0