Om oss - Ida

2011-07-29 @ 01:41:54 Om oss Permalink

Hej!

 

Jag heter Ida Lövgren och är en sprallig tjej på 13 somrar som alltid har älskat djur! Under hela mitt liv har jag bott på en bondgård med min familj utanför Västerås. Där trivs jag som fisken i vattnet!

På min fritid rider jag på Hamre Ridskola i Västerås, där jag sköter om hästen Drutten. Jag är också aktiv inom Björksta USKF.

 


Kärleken till kaniner har alltid funnits där. Jag har under mina år haft 3 kaniner (som nog var mer vilda än tama) och jag fastnade fort för dom små långörade vännerna.

En dag dog min kanin efter att jag bara haft henne i några veckor. Jag började då tjata om en ny kanin men det var förgäves. Sen en dag satt jag ute på blocket och kom in på en kaninannons "Tusse vill flytta till landet" stod det.

Jag klickade upp länken och blev alldeles kär i kaninen! Jag började då tjata på mina föräldrar, och började samtidigt gråta för att jag så gärna ville ha lilla Tusse. Till slut gav sig mina föräldrar och bestämde sig att jag skulle få köpa Tusse! Året var då 2007 eller 2008.

Tusse var en liten svart kanin som levt sina år på en balkong i en lägenhet. Hon var konstigt nog en hona, så jag döpte om henne till Tussan. Vi började så smått hoppa och det visade sig att den lilla svarta kaninen hade talang för hoppningen! Hon är riktigt speciell Tussan. Snäll som få och en riktig buse!



Efter att jag haft Tussan ett tag började jag längta till en ny kanin. Tankarna spreds då till en kaninunge.

Mina föräldrar gick ännu en gång med på att jag skulle få köpa en kaninunge, då min lillebror också ville ha en.

Vi sökte ännu en gång på internet och hittade en kull som var 6 månader (kanske inte kaninungar i.ofs) och valde att åka och titta. Kaninerna bodde trångt i en bur med lite spån och utrymme. Vi tyckte så synd om dom att vi köpte två av dem. Min döpte jag till Tingeling och min lillebrors kanin döptes till Skorpan. Dom var väldigt svåra att hantera. Rädda, nervösa sprattliga o.sv. Vi tänkte t.om ett tag sälja dem, vilket vi ångrar stort idag!

Vi började hoppa med dom, och dom visade fort talang oc h att dom tyckte att hoppningen var riktigt roligt!

Efter ca 1 år tröttnade min lillebror på Skorpan så då fick jag henne som min egen.

Tingeling är en otrolig hoppare med mycket fart. Tyvärr är hon bara väldigt stressad och nervös, men hon är annars en väldigt snäll kanin. Skorpan är ett riktigt charmtroll! Haha, hon är så mysig att nog alla tycker om henne ^^ Hon är duktig i hoppningen för att hon kan hoppa från stillastående...



 

Efter att jag lärt alla kaniner hoppa, och länge hoppat i klubben och dom visade talang så började vi tävla! Jag och Agnes hittade klubben VästmanlandsKaninHoppare där vi är väldigt aktiva idag :)

Kaninerna är klassade så här i lättklass:

 

Tingeling

Rakbana: 1 p (p = uppflyttningspinne)

Krokbana: 2 p

 

Skorpan

Rakbana: 1 p

Krokbana: 0 p

 

Tussan

Rakbana: 0 p

Krokbana: 0 p

 



Det var på en hopptävling som jag fick min nästa kanin. Tre kaniner, räcker inte det? Haha, man kan aldrig få för många kaniner! :D

Henne fick jag faktiskt bara några dagar innan detta inlägg skrivs. En liten kaninunge - hona på 8 veckor.

Jag hade skrivit på min blogg att jag önskade mig en liten kaninunge. Dagen efter det inlägget skrevs åkte jag på hopptävling med kaninerna. På tävlingsplatsen var den en kaninhoppningsuppfödare som sålde kaninungar. Två av tre var redan tingade och mina föräldrar tänkte (i smyg) tinga den sista till mig som jag skulle få i födelsedagspresent. Det hela sprack dock när uppfödaren själv kom fram till mig och frågade om jag fortfarande var intresserad. Jag stod där som ett levande ? och fattade ingenting. Då fick mamma och pappa förklara att det skulle bli en födelsedagspresent i smyg till mig, men att uppfödaren råkat avslöja allt då hon inget visste.

Jag tog resten av dagen på mig för att för att bestämma mig "ville jag verkligen ha den kaninungen?"

I slutet av dagen bstämde jag mig: Jag ville ha henne! :D

Så samma dag flyttade min nya kanin in: Eternal´s Playa el Aqua. Jag kallar henne för Polly.

Polly har redan gjort framsteg, äter ur handen, kommer när man går förbi buren och är allmänt urmysig! Hon blir bättre och bättre för varje dag som går att t ex bära!

Tror verkligen på denna tjejen på hoppbanorna i framtiden, då hon b.la har släktingar som gått SM!


Kaninerna är en stor del av mitt liv, och jag kommer dela med mig av både tävling och träning med kaninerna och även ge tips  och råd för alla som har kanin! Kommer också skriva om min vardag med kaninerna :)

 

Hoppas ni vill läsa mer om oss, är det något ni undrar är det bara att kommentera!








Kommentarer

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0