Hoppträning och tonårskanin

2012-01-28 @ 22:25:33 Träning Permalink

Blev lite hoppträning idag för Tingeling och Polly :) Suck, hann inte ta ut Skorpan och Tussan p.g.a en viss kanin...

Tingeling: Hoppade faktiskt inge bra alls i början. Rev,brakade och hade 0 fart. Men efter några vänder i motsatt håll (?) och efter att ha tvättat sig 1000 gånger så fick hon kanonbra fart och hoppade fint.

Polly: Vad ska man säga? suck. Tog minst 30 min att få tag på henne i buren idag, dom burana vi har nu är verkligen inte bra för henne. När hon är på det här humöret så gäller det bara att bestämma över henne, att vara bestämd. Men det går inte i den där buren då den är så stor, blir bara att hon springer iväg när man ska ta henne :/
Efter mycket lockande med godis så fick jag ivarefall tag på henne efter att hon först sprungit ut ur buren och in i ett hörn i boden... suck,vet inte vad jag ska göra längre :(
Sen tog jag på selen. Jag satte den extra lös + med en hårsnodd i mellan selen och kopplet så att det inte skulle bli lika "ryckigt" när jag skulle stanna henne. Men det fungerade inte alls.

För det första: Man får inte stopp på henne, hon är så ivirg och vill iväg så fort när hon är ute i selen.
För det andra: När man väl fått stopp på henne så slänger hon sig framåt så fort man klappar/rör henne när hon sitter still.
För det tredje: När man väl har fått stopp på henne och har fått klappa henne så får hon nästan panik när man precis ska ta upp henne. Hon toksprattlar eller kastar sig framåt.
För det fjärde: När man fått stopp på henne,klappat henne och till sist fått upp henne i famnen så sprattlar hon som en tok tills jag har fått ett ok grepp på henne,vilket jag inte alltid hinner.

Och i mellan detta vill hon inte sitta still och hugger om man håller i henne. Jag och pappa försökte iprincip med allt idag, inte ens han fick ta upp henne, stackarn får sån panik :( Sen blir man ju själv inte så peppad,man blir mest osäker när hon hugger...

Fick upp henne tre gånger under kvällen. Det enda som gäller är att strunta i att hon hugger och ta upp henne ändå. Träning.
Jag tränade med henne för ett tag sedan, men valde att ha en paus på kanske 1-2 veckor då det gick så långt att hon sprang efter mig utomhus och högg mig i benet, jag klarade inte av henne helt enkelt. Nu verkjar hon dock har lungnat ner sig en aning.

Lät henne mest springa till första hindret själv och OJ så hon hoppade! Hon hoppade superfint :D
Så hoppninegn är ju verkligen inte vårat problem, herregud hur ska jag göra på tävling när jag måste korra henne? :S
En gång stannade hon mitt framför ett hinder och hade bommen mot "bröstet". Men hon hoppadet och rev det inte! så det är superbra :D
Sen blev det kloklippning,dock bara framtassarna idag då vi inte kom på något bra sett att ta baktassarna.

Som jag tänker varje dag: TÅLAMOD


Kommentarer
Postat av: Linnea

Vilken uppfödare kommer Polly ifrån? :)

2012-01-29 @ 15:59:43
Bloggadress: http://svartkanin.blogg.se/
Postat av: Jossan

Usch,vad jobbigt det låter... Önskar dig lycka till med "lilla" Polly. (Som inte är så liten längre) :)

2012-01-29 @ 17:22:13
Bloggadress: http://kaninhopparen.blogg.se/
Postat av: Jenny

usch vad jobbigt det låter. Hoppas det blir bättre.

Har ingen större erfarenhet av kaniner som hugger, jjag har haft turen att aldrig haft nån sån själv.

2012-02-01 @ 16:21:35
Bloggadress: http://sweetyskaniner.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0