Svårt beslut...

2011-09-06 @ 19:28:01 Idas inlägg Permalink

Usch, Tingeling börjar rasa i vikt igen och det verkar inte hjälpa att vi ger henne och Tussan mer foder. Tussan bossar mer och mer över Tingeling och jag är rädd att det är Tussan som äter upp maten för henne. Förut när Skorpan bodde med Tingeling och Tussan så hände det en dag att Skorpan började bråka, jaga och iprincip göra illa Tingeling. Vi tog då isär dom och Skorpan bor ensam idag vilket funkar jättebra. Har alltid vetat att kaninerna bossat över Tingeling från första början, men hon trivs så bra med Tussan och jag har sett att hon fått i sig den mat hon behöver. Hon är i allmänhet smal och slank, det har hon alltid varit, men nu känns det som det är värre...

 

Men det är nu idag som det har börjat hända saker. Suck, efter Tingelings skendräktighet (som iofs också kan vara en anledning till att hon gått ner i vikt) så verkar det som att Tussan nu börjat bossa mer över henne. Om jag skulle ta isär dom, så skulle det bli mycket enklare att ge mer mat till Tingeling då jag vet att hon får i sig rätt mängd och jag kan då säkert få upp hullet på henne, vilket inte verkar gå nu.

 

Imorgon ska vi göra rent buren i ladugården och det skulle behövas att en av dom flyttar in där. Måste ta ett beslut snart, för när jag väl tar isär dom kan jag inte flytta ihop dem igen, då blir det bråk...

 

Många säger att det inte går att ha honor ihop p.g.a att det oftast efter ett tag blir bråk så att man måste ta isär dom. Det har funkat jättebra med Tingeling och Tussan fram tills nu, men jag tror att det ändå en dag kommer bli så att jag måste ta isär dom. En dag bestämmer dom sig för att märka revir igen, och då kan det bli bråk så vi ändå måste ta isär dom. Tror det skulle vara bäst nu för Tingeling att hon får bo ensam från och med nu, Tussan bryr sig inte så mycket då hon är nöjd eftersom hon har ett sett att bossa över andra kaniner.

 

Men jag vet inte...


Tänker vänta ett tag och se. Se om Tussan bråkar mer med Tingeling eller om Tingeling bara gick ner i vikt p.g.a skendräktigheten.

Kommentarer
Postat av: Carro - Kaninkompis

:( Du kanske kan testa ta isär dom när dom ska äta bara, så att Tingeling får i sig allt foder? :/ Om hon inte äter från början så gäller det förmodligen bara att hon ska vänja sig lite vid att äta helt ensam... Det är väl säkert lite jobbigt att behöva flytta dom fram och tillbaka men kanske är de värt det för att dom ska kunna fortsätta bo ihop? Om Tussan är på Tinge för andra saker också så vet jag inte... :/ Hoppas det löser sig!

2011-09-06 @ 21:33:25
Bloggadress: http://kaninkompisarnasklubb.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0