Tips vid värme

2011-08-02 @ 22:43:45 Tips Permalink

Då kaniner är känsliga för värme och kan lätt få värmeslag (som jag hört kan leda till döden) så tänkte jag ge några tips på hur man kan undvika att kaniner lider av värmen.

 

Hemma i buren:

*Alltid färskt kallt vatten! Om du inte kan byta så ofta ha då två uppsättningar med vatten i buren (två vattenskålar t ex)

*Skugga! Lägg över en pressening med några stenar eller flytta buren ofta så den hela tiden står en bit i skuggan (om det går!) :)

*Ställ vattenskålen/vattenflaskan i den delen av buren där det är skugga så inte vattnet blir varmt så fort.

 

I transportburen:

*Också här dubbla uppsättningar med vatten. Jag har vattenskål + vattenflaska.

*Är det riktigt varmt brukar jag dagen innan om jag ska på tävling lägga flaskor med vatten i frysen (så det blir is) som jag sedan kan lägga i kaninernas transporter så dom har något att svalka sig med.

*2010 på Falsterbo Horse Show där det annordnas hopptävlingar för kaniner också, läste jag att där fick dom t.om blöta kaninerna med handdukar för att det var så varmt, så det är också ett alternativ!

min-height: 13.0px;">

Allt detta om det är MYCKET varmt! ^^

Men är det soligt ska dom alltid ha skugga, och SÅKLART vatten!


Så här ser det ut i kaninernas transporter under en "vanlig" tävlingsdag :)




Kommentarer

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0