Stisse ♥ Polly?

2011-12-15 @ 20:19:11 Idas inlägg Permalink

För länge sedan (kanske 1-2 år sedan) frågade jag på Ifokus hur gammal en kanin max får vara för att få sin första kull(hona). Och då svarade några att en hona max får vara 1 år för sin första kull,annars kunde det bli riskfyllt. (honan dör vid ungarnas födsel o.s.v) Jag tyckte att det lät lite konstigt, men trodde på det dem sa för att de var uppfödare. Men nu har en ny tråd skrivits och i den står det att honan helst inte ska vara över 2 år vid sin första kull, men att 2 år går bra.

Vad ska man tro?

Tror nu såklart då på 2 år,även uppfödare som skrivit det. (2 år om kaninen är frisk och har ett bra hull)
Jag ville ju ta kull på Skorpan minns jag, förut när hon hade lite mer normalt hull... :P Men tvekade efter att jag fått det svaret på min tråd. Men nu är det j i princip kört eftersom att alla förutom Polly är över 2 år och att både Tingeling och Skorpan har lite växlande hull. Nu vet jag ju inte 100% om detta stämmer, men tror ändå att en hona kan vara över 1 år för sin första kull.

Så nästa hopp är Polly. Har ALLTID drömt om att skaffa kaninungar. Skulle nog aldrig få det för min föräldrar men man kan ju drömma. Jag menar, en kull mellan kanske Stisse och Polly? Hur gulligt? :D

Haha, ett tag kvar dit... men ändå! :P





Kommentarer
Postat av: Agnes

Jag vet att honan kan vara över 2 år om de är i bra hull. :)

Om det är en hjälp på traven hihi

2011-12-15 @ 21:21:32
Bloggadress: http://kaninkompisarnasklubb.blogg.se/
Postat av: Jossan

Då skulle jag lätt vilja ha en av deras bebbar!

Så gulligt! :3

2011-12-16 @ 14:33:58
Bloggadress: http://kaninhopparen.blogg.se/
Postat av: Sara

Det FUNKAR ju att honan är runt 2 år, men jag tycker du ska tänka mellan ett och ett o ett halvt, då är det störst chans att det inte kommer bli några problem. Jag brukar tänkte typ ett o ett halvt när jag parar första gången, men alla väljer olika. En del säger ju runt 6 månader, men det tycker jag är alldeles för tidigt.

Men det är självklart något man väljer själv :)

2011-12-16 @ 18:23:25
Bloggadress: http://corallens.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0