Test - Varmt eller kallt vatten?

2012-01-31 @ 22:25:34 Carolines inlägg Permalink

Igår gjorde jag slag i saken och testade - vad fryser först, varm ellet kallt vatten?
Jag tog två exakt likadana byttor, hällde i exakt samma mängd vatten - vilket i det här fallet var två deciliter - och ställde sedan båda burkarna på en bricka. Sen la jag en skärbräda över för att komma så nära en vattenflaska som möjligt(det var ju lixom det som var grejen). Sen ställde jag brickan mitt på altangolvet på en matta för att fördela kylan exakt jämt. Sen kollade jag efter en halvtimme och så en timme. Efter cirka två timmar började det hända grejer.
Båda hade frusit. Men, på varmvattnet så var det bara liiiite is som flöt runt på ytan, kallvattnet var nästan till hälften fruset.

Så, min slutsats - Kallvatten fryser faktiskt först, även fast det sägs att varmvatten gör det.

Kommentarer
Postat av: frida

Haha ja det är bara en myt att ljummet/varmt vatten fryser snabbare :)

Logiskt ;)

Men kul att du gjorde ett test för att bevis! :D

2012-02-01 @ 14:29:29
Bloggadress: http://bjorkehallskaniner.blogg.se/
Postat av: Julia

Ja, eftersom det varma vattnet har högre temperatur än det kalla så tar det ju längre tid för det varma att frysa :)

2012-02-02 @ 23:58:24
Bloggadress: http://frokenjulies.blogspot.com

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0