Svar på en kommentar

2012-07-09 @ 02:26:45 Allmänt Permalink

Hej! Jag har en dvärgkanin som är 3 år och jag skulle vilja hopptävla i lätt nivå med han men han vill inte hoppa hur ska jag göra för att få han över hinderna? //Julia:)
 
Eftersom att du inte har en blogg och inte fyllt i emailadress så svarar jag här på bloggen :)
 

Mitt bästa tips är nog: träna! Det går inte på en dag att lära kaninen att hoppa, och man måste ta det lugnt och inte stressa kaninen. Vissa kaniner gillar helt enkelt inte att hoppa och då får man ta det, det är ganska omöjligt att tvinga en kanin över hindret(om man inte gör den illa men jag hoppas verkligen inte att någon hade några tankar på det :o), hehe. Börja lååågt lååågt(typ 5 cm så att kanin i princip kan "kliva" över)och så låter du kaninen ta det i sin egen takt. Låt den gå fram och nosa och undersöka hindret så mycket den vill, tror det för många kaniner går av bara farten att skutta över eftersom att hindret är i vägen ;) Så är det bara att fortsätta så, tänk på att inte träna för länge och för ofta, särskilt inte i början, då är det lätt att dom börjar tycka att det är tråkigt! Om kanin tycker att det är kul så får den smak på hoppningen ganska lätt och då är det bara att fortsätta träna och höja hindrena succesivt. Hoppas du blev nöjd med ditt svar, såhär tränade jag Ella och det gick ju bra! ;) 
 
Ellapell idag, de regnade helt sjuuuukt så hon fick va inne en stund :D
 
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Vad vill du kalla dig?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (måste inte fyllas i)

Din Bloggadress?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0